Årets näst sista dag. Eller?


30 december, årets näst sista dag. Säger vem? Jag menar, vem har egentligen bestämt att nyår är 31 december?
Det är bara för att vi är så vana och indoktrinerade som vi inte tänker att det kanske är fel.
I andra kulturer och världsdelar firas nyår på helt andra tidpunkter än hos oss.
Betyder det att några har fel och några har rätt?
Den tanken känns ganska bisarr och jag hävdar istället att det inte finns något nyår i egentlig bemärkelse.
Det finns punkter då solen är som längst i från oss eller närmast oss, men inte ens sådana är exakta.
Och ska det "nya" året då vara på våren eller hösten? Vid sommar eller vinter solståndet? Hur ska man veta?
Det finns inget att veta. Allt är en cirkel, allt går om igen. Och inte med den regelbundenhet vi själva så gärna delar in året och tiden i. Inget sådant är konstant.
Visste ni att man i år lägger till en extra sekund på nyårsafton?

Istället för
23.59.59, 00.00

Får vi 23.59.59, 23.59.60, 00.00

Detta för att jorden inte alltid snurrar ett helt varv på den mängd tid vi kallar ett dygn.
Alltså är ett dygn inte nödvändigtvis ett dygn. Det är så långt som det blir.

Ganska bisarrt egentligen.

Samma sak med skottår. Vi försöker klämma in tiden och jordens rörelser i ett system som inte passar på grund av alltets oregelbundenhet. Därför lägger vi till en dag vart fjärde år.
Vår tideräkning är ganska komisk egentligen.
Den styr vårt liv så totalt..
Tänk om någon skulle säga att det inte alls är den 30 december 2008 utan den 5 januari 2551?
Enligt den buddistiska kalendern är så fallet.
Har dom fel? Har vi rätt?
Vi räknar ju faktiskt från Jesus födelsedag.
Borde ateister verkligen fira att det blir år 2009 då?
Borde dom inte räkna från det att jorden bildades eller nåt? (inte ens det kan man vara säker på iofs)

Jag tycker bara att det är roligt att vi så desperat och övertygat försöker dela in vår tillvaro efter något så relativt som tid och hänger upp hela våra liv på den.

Mänskligt antar jag att man skulle kalla det.
Mänsklig fårskallighet kallar jag det.



Men eftersom jag lever i det lilla landet Sverige (så vitt jag vet) finner jag mig väl i att det är den 30 december 2008, och denna dag har det inte gjorts mycket, som sig bör på ett jullov.
Jag har läst, promenerat, fikat och nördat framför datorn.
Biljetter till Hultan har även inköpts. YAY!! :D
Får se hur det blir med Urkult, skulle gärna vilja åka dit..men vi får se som sagt.
Sen påminde min käresta mig om att sommarjobb borde skaffas. Hur nu det ska gå till haha. Främst då för att finansiera den resa till Ghana som jag så gärna vill göra som projektarbete! Men jag kollade upp å det fanns massa stäleln man kunde söka stipendier från så de löser sig nog :)
Nu ska jag packa ihop lite grejjer inför vistelsen hos min andra hälft <3 Längtar..

Tänkte mig att jag, liksom många andra, skulle skriva ner en slags återblick/sammanfattning över året "2008".
Det kanske påbörjas senare ikväll, vi får se.

Just det, glömde nämna det otroligt intressanta faktum att jag igår inhandlade ett par galet snygga jeans på myrornas och en efterlängtad skrivbok! Så nu vet ni de ;)

Hej puss ses

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0