tjo faderittan, fem fingrar i...

 

....men skärp er era snuskhumrar! Vad tror ni om mig egentligen?

 

 

Ännu en vacker dag är snart förbi. Är trött och pigg på samma gång. 

Trött i hjärnan, pigg i sinnet.

Trött i kroppen, pigg i själen. 

Eller nåt.

Njuter av solen. Tyvärr har man väl redan blivit lite blasé..

Vet inte riktigt vad jag har gjort annars idag. Flummat runt. Läst och spelat piano. Promenader. Mys. Slött.

 

 


 

 

En uppdatering om självaste julaftonen tror jag var utlovad och här kommer den!

 

"Och när jag vaknar är hela världen vit!"

 

Så går en strof i en julsång på vår julskiva. När den sjungs/sägs av nån gammal gubbstrutt låter det underbar fånigt.

Något som sjungs i julsånger och dröms om, men inget som längre händer på riktigt.

Förrns nu!

Det måste ha vart en av mina bästa julklappar.

Det hade ju vart lite snö, snöhögar här och där, kallt och frostigt. Men inte snö.

Så när man vaknar på julaftons morgon så snöar det! Fatta lyckan!

Särskilt många centimeter blev det inte men tillräckligt för att göra en lycklig i själen.

Så lite gör så mycket.

 

Sen öppnade jag mina presenter från älsk: en superfin påse av tidningspapper, rökelse, ernst tändsticksask och en superfin tröjja! Och av "svärisarna" biljett till disney on ice, pinses special hahaha. Och den visste jag inget om, nej nej...

Tack så himla mycket finaste, du ska veta hur glad jag blev!!! <3<3

Sen öppnades presenterna i strumpan. Billie the vision and the dancers senaste platta=YAY! :D

Samt obligatoriskt godis. Lite dåligt med det i år dock ;)

Sen följde det obligatoriska läggandet av klappar under granen, alltid lika mysigt :)

Sen blev det fixning av mig..

Årets look :P Årets look ;)

 ...och fixning av mat som i år avnjöts av endast 5 personer. Kändes lite konstigt att inte ens morfar var med...

Sen promenad, hämta morfar, kalle anka med knäck och mintkyssar, fika och sen de efterlängtade julklapparna.

 

När jag satt där å glodde på kalle anka å co. sökte jag desperat efter den där förväntansfulla spänningen endast väntandet på julklappar kan ge. Men den ville inte riktigt infinna sig.

Samma sak under maten och på morgonen.

Julen är helt enkelt inte samma sak som förr. 

På gott och ont.

Jag kan få korta glimtar av den gamla barnsliga julkänslan vid vissa händelser eller när jag tänker på något.

Men de försvinner lika fort som de kommer.

Inte ens min gamla snökula i plast som jag haft så länge jag kan minnas och som alltid gett mig en känsla av att nu är det jul! gjorde tricket. 

Inte heller min tomte och ängel som jag alltid hållt så kära.

Tänk så mycket känslor materiella ting kan innebära. Så mycket betydelse som fästs vid dom.

 

Även om jag till viss del sörjer den förlorade julkänslan känner jag att den kanske ersatts av en ny.

En ny känsla att locka fram vid juletid.

En känsla av lugn och ro och glädje.

Det här är nog den skönaste, mest avslappnade jul jag någonsin varit med om.

Även som litet barn känner man av de vuxnas, i mitt fall mammas, stress och ångest.

Men nu var det bara lugn och ro.

Otroligt skönt.

Skönt att ha vuxit upp och kunna ta det lugnt, inte vara så himla beroende av alla traditioner utan kunna välja ut det man verkligen vill och skita i sånt man inte orkar med.

Bara när vi klädde julgranen trängde sig lite av den vanliga "klä julgranen irritationen" på vissa i familjen. Granen var en kungsgran och luktade inte till min besvikelse, belysningen funkade inte, mamma var förkyld osv.

Men jag kände inget sådant och blev bara irriterad på främst min kära syster som var så grinig. Orka!! Väx upp...Inte ens jag orkar bli irriterad på pappa. Det är sånt slöseri med energi att göra allt till en fight och sucka å va störig. Det sprider bara dålig energi. Han är så lätt att hålla glad och nöjd, varför inte göra det?

Det gäller mamma med. Förstår att hon måste bli trött på honom men ibland blir jag trött på henne. Känns som jag är den enda vuxna i huset ibland..

Men Ullet kom å lekte lite med mig medans fadern fixade belysningen så det lättade upp lite. vi flätade pannaband oh bytte julklappar. As snygga trosor och skidglasögon fick jag. Tack snygging! <3

 

När vi sen väl kommit igång med att pynta blev det bättre stämning och granen blev lika brokig och fin som vanligt :)

 Julgranen -08

Och sen på julaftonen var det som sagt bara skönt.

Min kära bror är så söt, fortfarande barnsligt förväntansfull inför klapputdelningen.

tjurig för att jag verkade få fler, fast när vi räknade var det exakt lika många.

Jag fick många fina gåvor, många fler en jag trott eftersom min önskelista var så kort.

Men glad blev jag.

Här kommer en liten lista för den intresserade ;)

 

filmer:

 

  • The Darjeeling limited
  • Napoleon Dynamite
  • Min vän Totoro
  • Boken Shantaram av gregory David Roberts
Skivor:
  • Bob Dylan 3 cd box
  • Cornelis Wresvijk 2 cd box
  • Billie the vision and the dancers senaste
Övrigt:
  • Usb minne
  • Mp3 spelare (skit cool liten sak, tack mamma!)
  • Pengar av morfar
  • Stekpanna
  • Stekspade, slev mm.
  • Paj form
  • Mappar och pennor av farmor
  • En "årsbok" med rembrant målningar av farmor..eee...ja..vad säger man? haha
Ja..det va väl ungefär det..Också idas presenter så klart. Och ullets :)

Och just det, festival biljett av mamma!! Wiiiiieee!! :D

Hon ville inte köpa nån för jag hade ju inte riktigt bestämt mig men nu har jag det. Jag vill till hultan! Innan den försvinner..de e ju kult :p Sara: vi bokar nu!!!

Sen vill jag VERKLIGEN till urkult!!! Sara, tildur å älsk, ni e väl på!? 700 bara..

Detektivbyrån och Glesbygd´n kommer!! Vi måste åka..fatta mys...

 

Åter till ämnet.

Sen blev det som vanligt lugn och frid, halsbränna, karlbertil johnsson och mys.

Det var väl ungefär det :)

 

Det känns väldigt skönt att inte skriva "vanlig dagbok". Ville bara säga det. Vet att jag är tjatig men att inte tänka på allt det där är verkligen en befrielse.

Nu vill jag bara ha en skrivbok. Ska inskaffa en imorrn i vålas nya lilla pysselbutik. 

Såg en jättefin där före jul. Egentligen skulle man ju köpt en av återvunnet papper igen, men man måste ju stödja den lokala handeln också ;)

 

En sista fundering, hur blir det med nyår??

Jag vill vara fiiiin...

 

Nu ska jag va social med min familj, känner att jag har suttit här aldelens för länge....

Och det här inlägget är väldigt långt haha. Alla mina inlägg blir väldigt långa...

Oh well, det är min blogg, jag bestämmer, deal with it!

 

Pöss


Kommentarer
Postat av: ankan

min vän totoro är fett bra hihi :D

2008-12-27 @ 12:49:14
URL: http://theduck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0