Tid, o tid..


Tid. Det finns aldrig tillräckligt, den går alltid för fort. Vi har pressat in våra liv i ett konstant schema av tid. 
Vi har pressat in tiden i en mall för att göra den allmängiltig. Men jag tror inte tiden är allmängiltig. Dock tror jag inte det håller som argument för försenad inlämning eller dåligt pluggande till prov.
Efter skolan kan tiden få bli fri. Om man inte skaffar ett jobb som kräver en tidsmall.

Idag har vart en sån där dag när man bara går runt och känner att man har massor av grejjer att göra men ändå har svårt att göra dom, mest för att man blir trött av att känna att man har så mkt att göra. Inte bra.
Jag har inte börjat skriva på KuHin. jag har läst lite..Men jag intalar mig själv att jag kan göra lite imorrn och resten på Tisdag. Tror att det som har känts jobbigt med det är att jag nånstans antagit att jag ska göra den på mvg nivå. KuHi känns som ett ämne som inte är så svårt och där man borde få mvg. Att man kommer ångra att man inte ansträngde sig lite när man behöver dom poängen. OM man behöver dom poängen.
Jag slits hela tiden mellan min övertygelse att leva för dagen, att ingenting spelar någon roll och att man inte kan tänka på framtiden man inte ens vet kommer, och det tankesätt som styrt större delen av min skolgång: "MVG!! Du kan bättre, du måste göra ditt bästa, du kommer ångra dig sen! MVG!!!" 
Det kan vara svårt att komma ifrån, det sitter djupt inrotat i min hjärnbark.
Jag har dock blivit MYCKET bättre sen jag började gymnasiet, men det är en ständig kamp.

Nu tror jag att jag har bestämt mig för att VG blir bra och jag gör MVG om jag orkar och hinner. Bra.

Men det är inte bara KuHin. Det är att jag dessutom har sångläxan där jag tror att jag måste spela in för jag klara inte att göra någon kompskiss på alla instrument, ensemble läxan att göra en kompskiss till på måndag och att vi har historia prov på måndag. Jag har nollkoll kokosboll på det. Jag har iofs nästa helg på mig också men återigen känner jag press att få bra betyg. Den här gången mest från Pia. Inte för att hon kräver det men hon har satt MVG i omdöme och då känns det som att jag måste leva upp till det och som hon blir besviken om jag inte gör det. Att hon skulle fråga varför det inte går bra och jag skulle säga att jag inte orkar plugga. Att hon skulle tycka att jag är dålig. 
Ganska fånigt men även det djupt rotat efter 9 års konstant fjäskande och hårt arbete för lärarnas bekräftelse.
Illa.

sen har jag egna saker jag har bestämt att jag ska göra: baka, blogga( vilket jag har gjort istället för KuHi idag...) läsa, brodera, fixa med min Mp3...
Rätt dumt att tycka det känns jobbigt eftersom inget av det är saker jag MÅSTE göra. Jag har gjort saker jag vill göra till saker jag måste göra genom att skriva dom på samma lista som läxor mm. Dumt.

Efter att nu ha fått avreagera mig känns det lite bättre.
Kan förtälja att jag förutom att blogga, kolla på mer tatueringar, läst KuHi, handlat och lagat mat, även lyckats få kvar bara 2 kulor i det-där-spelet-jag-inte-kommer-ihåg-vad-det-heter där man ska få kvar bara en kula. Jag kände mig duktig.

Det har även snöat som bara den. Va rätt nice att komma hem till "riktig" vinter, även om det faktisk har vart väldigt fint i sthlm den här veckan också. Det har varit som man fått lära sig att januari ska vara men som det inte är: kallt och snöigt. vinter. Mer än vanligt iaf. Både december och januari har varit över förväntan vintermässigt. Bästa vintern på år måste jag säga. Kanske har naturen blivit "normal" helt plötsligt. Den kanske visar oss vad vi snart är på väg att mista.
Eller så är det istiden som kommer.
Trevligt har det vart iaf.

Fred, flumm och flodhästar till er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0