Våla

Fick sån hemlängtan i fredags när jag pratade med mamma så jag tog ledigt från kören på måndag och så bilade jag å Ida upp till Våla igår! :D (Hade egentligen tänkt åka till Linköping, men som sagt fick jag hemlängtan.. )
Det var spännande. Gick väldigt bra dock, kändes så sjukt vuxet att köra SJÄLV genom STOCKHOLM, haha. Det är ju bara vuxna som gör det, i min värld iaf...Höll bara på att köra fel en gång. Eller, vi körde lite fel pga dumma instruktioner från eniro. Men det var bara att vända :p Stannade i uppsala å gick på stan o på bio först, hade ju 2,5 år<3 Såg The kids are all right, mycket mysig, mycket bra :) Se den! Sen körde vi hem genom dimman. Läskigt! Värst för Ida när hon körde. Såg verkligen NADA. Sjukt läskigt. Men hem kom vi, så nu blir det bara softa. Skönt.
Så, Disneyland! Ska försöka hålla det under 10 sidor...haha.
På morgonen den 9e kom familjen Larsson och hämtade upp oss "assistenter" och vi åkte ut till skavsta.
Efter lite panik om the whereabouts av en liten svart ryggsäck med alla pass och biljetter(Micke var nära att i rasande fart åka tillbaks till Tystberga. "men jag sa ju åt DIG att ta den!" "men jag tyckte jag la den i bilen.." Den återfanns dock i sista sekund av Ida. "Menar ni den här?" Hon trodde det var ingrids och hade höngt den bakpå hennes rullstol, haha.) checkade vi in och fick sitta ett bra tag och väntaa då vi var i god tid och vårt plan dessutom var försenat... Roade oss med Larssons nya kamera så länge :)

När vi väl landade på Valtrys flygplats i France möttes vi av grå himmel och duggregn. Taxifärden kunde varit muntrare...
När rosa tinnar och torn närmade sig och väskbärare i roliga dräkter mötte oss utanför taxin steg humöret igen. Det gigantiska rosa hotellet doftade starkt av parfym från nåt hemskt rengöringsmedel, det fanns en gigantisk kristallkrona, trappa allá titanic och Ingrid såg plötsligt mycket gladare ut.
Efter installation på rummen, överösta med disneymotiv och med fina, men stenhårda, sängar var vi hungirga och klockan var mycket. Då hade micke vart och bokat bord, det fanns inget ledigt förrns halv tio! Så vi fick mumsa nötter i baren, ta en tur till shoppen och vänta.. Sen åt vi tills vi storknade från buffen, Ingrid blev halvt vettskrämd av Disneyfigurer med stora huvuden som mimmi, piff o puff och långben. Stackarn! Sen, bums i säng..

När man bodde på "prinsesshotellet" fick man gå in från klockan 8 i parken, före alla andra. Så det var bara till att gå upp i tid och äta frukost( älskar frukostbuffe!! Typ bästa som finns..) både fredag och lördag och sen ut i parken. Började lite ruggigt men sen blev det varmt och fint, och Lördagen var solig ända från början. Så, dagarna fylldes av attraktioner och spännande möten. Åkte tekoppar, dumbo, såg askungen dansa med sin prins, åkte pirates of the carribean(nice! :p) som Ida tyckte var läskig, haha. Blev nån konstig rymdsimulator som gjorde mig åksjuk och space mountain! Madeleine lyckades tvinga med stackars Ida som var helt likblek efteråt, haha. Helt sjukt att hon faktiskt gjorde det! Jag tyckte den var otroligt häftig, har aldrig åkt inomhus i mörker förut, visste inte ens att det fanns! Men den var jobbig också. Gick så fort och ryckigt så man fick ont i huvet o nacken. Men coolt var det. Åkte nån berg o dalbana också i frontierland som Ingrid tyckte var häftig, sötnosen. Men höjdpunkten för henne var självklart att få träffa Askungen i egen hög person! Det var ren lycka i hennes ögon. Att träffa Lena från peter pan(som vi först trodde var Alice i underlandet) och få höra att hon har så fina fräknar, som hon berättar att hon kallar fairy kisses, och träffa hattmakaren som säger att hon är HANS prinsessa var väl inte helt fel heller... Och paraden! Varje dag klockan fem, så vi såg den två gånger. Superfin faktiskt! Och andra dagen var lyckan total då prinsessvagnen stannade precis framför oss och dom kom ner o dansade och kom fram och hälsade...
Måste bara berätta om den fruktansvärda, och lite fina, It´s a small world också. Man åker i en liten båt på en flod genom ett landskap med små miniatyrdockor som ska representera typ alla länder i världen. Eller några från varje världsdel iaf. Mycket fint gjort, verkligen! Men sången.. Om, och om igen. "it´s a tiny tiny world, it´s a tiny tiny world..." Jösses vilken hjärntvätt. Asgarvade sen också när jag såg ett avsnitt av Family guy där dom åker till Disneyland florida och stewie blir kidnappad och satt att sjunga i just denna attraktion! Hade sett avsnittet förut men det var ju betydligt roligare nu kan jag säga, haha.
Förutom själva Disneyparken besöktes även Disney studios som skulle handla mer om hur filmer görs och så. Åkte nåt litet tåg dör man fick se hur dom gjorde eld och regn och slöppte lös stora vattenmassor rakt mot en. Rätt häftigt! Annars var det lite små attraktioner som alladins magiska matta mm. Medan dom andra gick på en interaktiv visning av en scen ur Armageddon åkte jag världens roligaste bergodalbana, också den inomhus och med musik från Aerosmith! Sjukt kul. Helt galet. Loopar hela tiden, störda backar. Skulle skitit på mig om jag sett det innan, men också det här var i mörker. Åkte två gånger :p Efter en interaktiv show med Lilo och Stitch som faktiskt var rätt cool skyndade vi oss till paraden och sen blev det avslutningsmiddag i Disney village som också låg lite utanför med resturanger o affärer.
Morgonen därpå var ännu finare än tidigare, men Ingrid hade ett litet regnmoln över sig, stackarn. Vi andra var mest trötta..
Värst var det på planet, snacka om sur unge! Men det blev lite bättre när hon fick titta i sin målarbok med prinsessor som hon fått. Och sen helt plötsligt var vi hemma igen, med en mystisk lust att ta på sig klänning och titta på varenda Disneyfilm som finns, och helst en med prinsessor, som jag inte kännt på mycket länge.....
Torsdag. Softade på dagen för att sedan ta Ingrid till ridningen för Eva-Lena kunde inte. Gick bra, förutom att Bodil, en av ledarna, var...ja..en sån som jag inte tål. Som förminskar andra. Inte roligt. Men hon var väl stressad också för att vi var lite sena och sur för att vi hade noll koll. Men ändå. Man behöver inte va en bitch för det... Men man kan ju inte gå ihop med alla. Sen åkte vi med ut till Tystberga och åt och snackade skit, som vanligt. Ingrid kunde inte sluta prata om disney, jag tog en promenad i fina vädret, och vi pratade om släkt, relationer och sjukdomar-psykiska och fysiska. Fick lite ångest när jag berättade om schizofrenin på båda sidor i min släkt och Madeleine sa att det brukar bryta ut i 20års åldern... Hon skämtade ju, men va fan. Det är ju sant! Lite läskigt är det...
Sen på kvällen fick både jag och Ida stressanfall. Jag ont i magen och hon "slowmotion" och skakningar. Bara för att vi hade mycket att göra dan efter! Planerade och försökte få ihop det, och blev stressade. Sjukt vad känslig man har blivit...
Sen gick det så klart bra ändå, man har alltid mer tid än man tror. Och ändå lär man sig inte. Gjorde ärenden hela dan, arbetsförmedlingen, nyköpingshem(skulle säga ifrån om parkering iaf. Fett dyrt och måste binda sig i nio månader!), rösta, äta, ida till tandläkaren och Ingrid till bowling. Och sen kunde vi andas ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0